تبلیغات
دبستان شهید سید رضا هویت طلب ، شاهد دختران بندر انزلی - نحوه استفاده صحیح دانش آموزان ازكوله پشتی
دبستان شهید سید رضا هویت طلب ، شاهد دختران بندر انزلی
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
نحوه استفاده صحیح دانش آموزان ازكوله پشتی
 
والدین باید در انتخاب كوله‌پشتی برای فرزندان خود دقت كنند و مطمئن شوند این كوله‌پشتی‌ها راحت بوده و صدماتی را ایجاد نمی‌كنند.
 

با بازگشایی مدارس، شمار خریداران نوشت افزار و كیف و كفش مدرسه، روز به روز افزایش پیدا كرده و اشتیاق استفاده از این گونه وسایل، حتی قبل از شروع كلاس ها، در میان دانش آموزان كاملاً دیده می شود.
برای اكثر دانش آموزان، تنها جنبه ظاهری كالاها اهمیت دارد و والدین نیز در مقابل اصرار فرزندانشان تسلیم می شوند، غافل از این كه عدم توجه به استاندارد بودن كیف و كفش و تنها توجه به ظاهر آن ها، می تواند سلامتی آنان را به خطر اندازد.
كارشناسان بر انتخاب صحیح وسایل استاندارد به ویژه كوله پشتی ها و كفش تأكید داشته و عدم رعایت نكات را تهدیدی برای سلامت ستون فقرات، عضلات و ایجاد ناهنجاری های قامتی در دانش آموزان می دانند.
به گفته پزشكان، كوله‌پشتی‌ها در صورت استفاده صحیح، بهترین وسیله برای حمل كتاب و لوازم مدرسه هستند.
كیف های دستی بر اساس راست دست یا چپ دست بودن كودكان، تمام مدت با یك دست حمل می شود و در نتیجه به ستون فقرات و عضلات یك طرف بدن فشار وارد می كند.
پزشكان هشدار می‌دهند حمل نادرست كوله‌پشتی یا سنگین بودن آن‌ ممكن است باعث ایجاد صدماتی شود.
با این حال والدین باید در انتخاب كوله‌پشتی برای فرزندان خود دقت كنند و مطمئن شوند این كوله‌پشتی‌ها راحت بوده و صدماتی را ایجاد نمی‌كنند.
كوله پشتی همان طور كه از نام آن مشخص است، محل قرارگیری اش باید در پشت باشد و اگر به كوله كمری تبدیل شود، نه تنها مناسب نخواهد بود، بلكه استفاده دائم از آن منجر به تغییر شكل اندام و افزایش احتمال ابتلا به مشكلات ستون فقرات، درد ناحیه كمر و ناهنجاری های قامتی می شود.
اندازه كوله پشتی باید متناسب با جثه دانش آموز باشد. به والدین توصیه می شود از خرید كوله پشتی در اندازه های بزرگ برای كودكان خودداری كنند.
آمارها نشان می دهد، بیش از 40 درصد استفاده كنندگان كوله پشتی، از درد ناحیه كمر شكایت دارند.
دردهای موقت دوران نوجوانی، در آینده احتمال ابتلا به دیسك كمر و كمر دردهای مزمن را تا حد زیادی افزایش می دهد.
ایجاد فاصله میان مهره ها، ابتلا به دردهای عصبی و ایجاد دردهای گردنی در اكثر افرادی كه در دوران نوجوانی، دردهای موقت در ناحیه كمر را تجربه كرده اند، مشاهده می شود.

انتخاب كوله های سبك
كوله پشتی باید چرمی یا برزنتی باشد تا به راحتی تغییر شكل ندهد و شكل آن با محتویاتش همگن بماند.
اندازه كوله پشتی باید متناسب با جثه دانش آموز باشد. به والدین توصیه می شود از خرید كوله پشتی در اندازه های بزرگ برای كودكان خودداری كنند. در حالت طبیعی، كوله پشتی پس از آویزان كردن باید حدود سه سانتی متر بالاتر از خط كمر (گودی كمر) قرار بگیرد.
وضعیت قرارگرفتن كوله پشتی
تسمه های كوله پشتی باید طوری تنظیم شود كه كوله از ناحیه آخرین مهره كمری كه به موازات خط ناف در ناحیه پشتی قرار دارد، پایین تر نیامده و شانه ها را به طرف عقب نگه دارد.
تمایل شانه ها به طرف جلو، به جا ماندن آثار بند كوله ها و ایجاد قرمزی روی پوست افراد و افت كوله به سمت پایین از استاندارد نبودن كوله های پشتی است. بطور كلی، كوله پشتی و محتویات آن باید كمترین وزن را به بدن دانش آموز واردكند. جنس كوله باید از نوع سبك باشد كه خود موجب اضافه وزن نشود و باید دو بند برای قرارگرفتن بر روی دو شانه داشته باشد.
كوله پشتی ها باید دو بند ضخیم داشته باشند و نباید از بند برای حمل آن ها استفاده شود. بند نازك كوله پشتی، به رگ های عصب و خونی آسیب وارد كرده و احتمال ایجاد دردهای عصبی مزمن و ناراحتی های پوستی را افزایش می دهد. آویزان كردن كوله از یك طرف بدن، باعث كج شدن اندام فرد و آسیب به ستون مهره ها می شود. تسمه های كوله پشتی باید بطور متقارن تنظیم شده باشد. عدم تقارن دو تسمه، موجب بر هم خوردن تعادل بدن می¬شود. دو بند كوله پشتی، باید روی سینه قرار بگیرند و بهتر است از كوله پشتی¬هایی كه دارای بندهایی با حداقل عرض پنج سانتی متر است، استفاده شود.

وزن كوله پشتی
كوله‌پشتی باید سبك باشد. وزن آن نباید بیشتر از 15 تا 20 درصد وزن دانش آموز باشد كه این میزان در دانش آموزان ابتدایی به 10 درصد می رسد.
برای نمونه، وزن كوله پشتی به همراه وسایل موجود در آن برای دانش آموزان ابتدایی، 5/2 تا 3 كیلوگرم و برای دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان هفت تا ده كیلوگرم است.
توصیه می شود هنگام بلند كردن كوله پشتی به جای كمر، از زانوها خم شوند و كتاب های سنگین تر در مركز ثقل كیف و نزدیك به پشت فرد قرار گیرد.
كوله های جیب دار، امكان توزیع وسایل و در نتیجه پخش وزن بار را بیشتر دارد.
دانش‌آموزان باید سنگین‌ترین كتاب‌های خود را به نحوی در مركز كوله‌پشتی قرار دهند كه از تمام محفظه‌های كوله‌پشتی استفاده شود.
تقسیم بندی داخل كیف باید به گونه ای باشد كه وسایل ثابت بمانند و به راحتی جابجا نشوند و در زمان نوسان وسایل داخل كیف، نوسان به بدن انتقال پیدا نكند.
خانواده ها نباید دفتر و كتاب اضافی داخل كیف فرزندان خود بگذارند.
به كودكان، صحیح بلند كردن كوله پشتی را آموزش دهید.
برای كاهش آسیب های وارده از حمل كوله پشتی، می توان قبل از استفاده، آن را روی میز قرار داده و با كمك یك نفر آن را به دوش انداخت.
از كودكان بخواهید كتاب‌ها و وسایل اضافه را از كوله‌پشتی برداشته و به این ترتیب بار كمتری را با خود حمل كنند.
بهتر است والدین هر شب كیف فرزندان به ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی را بررسی كرده و وسایل اضافی كه باعث اضافه وزن كوله ها می شوند را خارج سازند.
كوله پشتی كه بند در ناحیه كمر دارد، فشار ناشی از سنگینی كوله ها را كاهش می دهد.
انجام تمرینات ورزشی و داشتن اندامی مناسب، باعث تقویت عضلات و افزایش قدرت ماهیچه ها برای حمل كوله پشتی می شود.
افراد هنگام حمل كوله پشتی باید مناسب ترین حالت را به خود گرفته و شانه ها باید به طرف عقب قرار گیرند.
حداكثر زمان برای حمل كوله پشتی 30 دقیقه است و در صورت حمل آن بیش از 30 دقیقه، باید وزن آن را سبك تر كرد.
عوارض كوله پشتی های غیراستاندارد
بنا بر توصیه كارشناسان، استفاده نادرست از كوله‌پشتی اغلب به دردهای ناحیه شانه یا كمر منجر می‌شود. كودكانی كه از این دردها رنج می‌برند باید به پزشك مراجعه كنند. استفاده از كوله پشتی های غیر استاندارد، خطر ابتلا به كمر دردهای مزمن را افزایش می دهد. گودی كمر، شانه های نامتقارن و تمایل شانه ها به طرف جلو از جمله عوارض شایعی است كه بر اثر حمل كوله های غیر استاندارد، در بین دانش آموزان مشاهده می شود.
ناهنجاری های قامتی با تغذیه مناسب، ورزش، یادگیری اصول صحیح نشستن و راه رفتن، در مراحل اولیه قابل درمان است.
شیوع كمر درد، انحنای ستون مهره ها و خم شدن شانه ها به طرف جلو، در میان دانش آموزان دختر بیشتر از پسران گزارش شده است. اكثر دانش آموزانی كه كوله پشتی هایی با وزن بیش از 15 درصد از وزن خود حمل كرده اند، دچار دردهای مزمن در ناحیه كمر، انحنای ستون مهره ها، دردهای گردنی و ناهنجاری های قامتی شده اند. خمیدگی، درد در ناحیه كمر و انحنای ستون فقرات در دانش آموزان را باید جدی گرفت و به تغییر وضعیت بدنی كه بر اثر حمل سنگین كوله پشتی رخ می دهد، توجه كرد.

 

گردآورنده: نیره ولدخانی-بخش سلامت تبیان




نوع مطلب : تربیت بدنی، بهداشت، 
برچسب ها : نحوه استفاده صحیح دانش آموزان ازكوله پشتی،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
Online User